Team
Emily Schweitzer-Martin M.A., Coordinator of the LehrLernGarten
As academic coordinator of the LehrLernGarten (LLG), Mrs. Schweitzer-Martin is responsible for the training and guidance of students as well as the conception and further development of educational programmes. She is also responsible for the development and maintenance of cooperations and networks (within and outside the university), including cooperation with schools. In addition, Mrs. Schweitzer-Martin is also responsible for public relations work.
As a trained educational scientist and biologist, her focus lies on interdisciplinary courses for students specialising in ESD and on events for student teachers at secondary schools.
- Since 2022: Coordinator of the LehrLernGartens in the Würzburg Botanical Garden (JMU)
- 2020 - 2022: Research assistant at the Chair of Systematic Educational Science (JMU)
- Master of Arts since 2022: Topic of the Master's thesis:"Wie wäre es, solidarisch zu sein? Eine kritische Auseinandersetzung mit Solidarität als Möglichkeit politischer Transformation"
- 2019 - 2022: Master's programme in Educational Science at the Julius-Maximilians-Universität Würzburg
- 2017 - 2020: Student/ Research Assistant & Tutor at the Chair of Systematic Educational Science/ at the Research Centre for Historical Visual Media
- Bachelor of Arts since 2020: Topic of the bachelor thesis: "Dinge in der Pädagogik. Die Frage nach der aktuellen bildungstheoretischen Bedeutung des New Materialism"
- 2016 - 2020: Studied pedagogy and biology at the Julius-Maximilians-Universität Würzburg and the Univerza v the Univerza v Ljubljani
- Education for sustainable development
- (Utilisation and exploitation of the forest ecosystem
- Sustainable production and consumption
- Colonial botany
- Political significance of plants
- Social injustice
- Solidarity as political transformation
- 24.09.2025, mit Eva-Maria Kohlmann (Universität Kassel): Botanische Gärten als Orte der politischen Bildung für nachhaltige Entwicklung: Nachhaltigkeit, Demokratie und globale Verantwortung
(Jahrestagung DGfE-Kommission Bildung für nachhaltige Entwicklung 2025: Bildung, Demokratie & Nachhaltigkeit) - 01.09.2025: Bildung für nachhaltige Entwicklung im LehrLernGarten: Praxisplattform zur Wissensvermittlung und Kompetenzförderung
(Senatra-Abschlusstagung 2025: Zukunft lernen, Wandel gestalten) - 06.07.2024: Vom Wissen zum Handeln: Sensibilität und Solidarität als Möglichkeit einer sozial-ökologischen Transformation?
(NGU-Tagung 2024: Umkämpftes Nachhaltigkeitswissen) - 14.06.2024: Wie wäre es, solidarisch zu sein? Ungerechtigkeit(en) wahrnehmen und für Gerechtigkeit einstehen
(DGFE-Arbeitstagung Inklusionsforschung 2024: Sorge und Solidarität) - 06.06.2024: Politische Pflanzen: Menschen-Pflanzen-Beziehungen in Botanischen Gärten
(Forschungskolloquium/Vorlesungsreihe 2023/ 24: Vegetal Turn. Neue Perspektiven auf Menschen-Pflanzen-Beziehungen) - 13.03.2024: Wie wäre es, solidarisch zu sein? Eine kritische Auseinandersetzung mit Sensibilität und Solidarität als Möglichkeit politischer Transformation
(DGFE-Kongress 2024: Krisen und Transformationen) - 01.03.2024/ 08.11.2024/ 16.05.2025, mit Daniel Wirth (JMU): Die Ziele für nachhaltige Entwicklung der Vereinten Nationen (SDGs): Eine globale Agenda für eine bessere Zukunft(?)
(Zertifikatsprogramm Hochschulbildung für nachhaltige Entwicklung, JMU)
- Schweitzer-Martin, E. (2025): Wie wäre es, solidarisch zu sein? Ungerechtigkeit(en) wahrnehmen und für Gerechtigkeit einstehen. In: Schuppener, S./ Budde, J./ Boger, M.-A./ Leonhardt, N./ Goldbach, A./ Hackbarth, A./ Mackert, S./ Doğmuş, A. (Hrsg.): Sorge und Solidarität. Erziehungswissenschaftliche Verhältnisbestimmungen zwischen Inklusion und Exklusion. Opladen/ Berlin/ Toronto: Barbara Budrich, S. 241-251.
- Schweitzer-Martin, E. (2025): Politische Pflanzen: Menschen-Pflanzen-Beziehungen in Botanischen Gärten. In: Peselmann, A. (Hrsg.): Vegetal Turn. Neue Perspektiven auf Menschen-Pflanzen-Beziehungen. Würzburg: Könighausen & Neuhausen, S. 41-59.
Christina Specht, M.A., LLG office, Lecturer
In the secretariat, Mrs. Specht is the contact person for organisational matters (e.g. booking courses) and appointment requests. As a trained nature educator and multiplier for biodiversity education in the context of education for sustainable development, she teaches courses for students specialising in primary school teaching. She specialises in relationship work for a sustainable life with nature.
Dr. Gerd Vogg: Custodian of the Botanical Garden
As curator of the Botanical Garden, Dr. Vogg advises the LLG on scientific matters. In addition, he offers individual admission theses and is involved in teaching with a focus on Bachelor students.
Prof. Dr. Katharina Markmann, Head of the Botanical Garden
Prof. Dr. Katharina Markmann is Head of the Botanical Garden and Professor of the Chair of Botany II. As head of the project, she advises the LLG on content and strategy.



