26.07.2017 Kooperation von s.Oliver, Drykorn und Universität

Schlagkräftiges Team: die Beteiligten an der Kooperation in Sachen Digital Retail Lab: Gerrit Voss (Drykorn), Giacomo Welsch (Digital Retail Lab (DRL)/Universität Würzburg), Andreas Baur (s.Oliver Group), Uni-Präsident Alfred Forchel, Gabriele Fluck (Personalchefin s.Oliver Group), Matthias Griebel (DRL), sowie die Professoren Christoph Flath und Frédéric Thiesse.

Die Julius-Maximilians-Universität Würzburg (JMU) und das internationale Modeunternehmen s.Oliver Group kooperieren im Rahmen eines "Digital Retail Lab".

25.07.2017 Am Ursprung der Thrombozyten

Die mit Hilfe der Lichtblatt-Fluoreszenzmikroskopie produzierten Bilder zeigen links die Rekonstruktion eines Maus-Unterschenkelknochens. Megakaryozyten (grün) sind eingebettet in ein dichtes Gefäßnetzwerk (rot) und Knochengewebe (grau). Rechts ist die Rekonstruktion eines Maus-Brustbeins zu sehen. Megakaryozyten (grün) stehen in Kontakt mit Blutgefäßen (rot). Knochengewebe ist grau dargestellt. (Fotos: AG Heinze)

Wissenschaftlern der Universität Würzburg ist es durch moderne Mikroskopieverfahren gelungen, neue 3D-Einblicke in das Knochenmark zu gewinnen. Dabei konnten sie wichtige Elemente der Thrombozytenbildung entschlüsseln.

25.07.2017 einBLICK: Nachrichten aus der Uni

24.07.2017 Chances to treat childhood dementia

Retina degeneration can be slowed down in the mouse model for childhood dementia: The ganglion cells of a healthy retina on the left; a diseased retina in the centre. A diseased retina under treatment with teriflunomide on the right – it hardly differs from the healthy one. (Picture: Janos Groh)

Although dementia is most often seen in adults, childhood or adolescent dementia does occur. A team of researchers from the University of Würzburg believes that established therapeutic drugs might be effective against childhood dementia.

21.07.2017 Max Planck research kicked off in Würzburg

The new Max Planck Research Group will be accommodated in rooms of the Institute for Pharmacology and Toxicology. (Photo: Josef Wilhelm)

Studying the immune system: That is the goal of a new Max Planck Research Group at the University of Würzburg which is currently being set up.

20.07.2017 Molekulares Lego

Vier Reagenzgläser, die unterschiedlich gefärbte Flüssigkeiten enthalten.

Sie können ihre Farbe wechseln, ihren Spin verändern oder von fest zu flüssig wechseln: Bestimmte Polymere besitzen faszinierende Eigenschaften. Wie sie das schaffen, haben Forscher der Uni Würzburg untersucht.

19.07.2017 Nesting aids make agricultural fields attractive for bees

Nesting aids at the edges of fields – the insects can lay their eggs in short bundles of reed. (Photo: Verena Rieding)

Wild bees are important pollinators of many crop plants – sometimes they are even more efficient than honeybees. Their numbers can be increased sustainably using simple means as a recent study has found.

14.07.2017 New gene mutation associated with Fanconi anemia

A: The enzyme RFWD3 helps target other proteins on single-stranded DNA for degradation. B: Cells lacking RFWD3 show DNA repair defects. (Figure modified from Inano et al.)

Fanconi anemia is a rare genetic disease characterized by high cancer risk. Researchers of the University of Würzburg now have revealed a new Fanconi anemia gene that is involved in complex DNA repair processes and may also play a relevant role in cancer prevention.

13.07.2017 New insights into complex processes

Distribution of endothelial cells (red) and neuronal cells (green) in the brain of adult mice. (Photo: team Gessler)

The blood-brain barrier is a unique mechanism to shield the brain. Scientists from the University of Würzburg have now uncovered details of how it evolves. This finding offers new chances for modification and regulation.

12.07.2017 Quantum mechanics inside Earth's core

The different spatial layout of the atoms in the iron lattice and in the nickel lattice is responsible for their different physical behaviour under extreme conditions. The coloured graphic shows the electronic dispersion of nickel in the region which is responsible for this behaviour. (Graphics: Michael Karolek)

Physicists from the University of Würzburg have discovered surprising properties of nickel. They could help unravel some mysteries about Earth's magnetic field.

06.07.2017 Ergebnisse der Hochschulwahl 2017

Wahlurne

Am 4. Juli waren alle Mitglieder der Universität Würzburg zur Wahl aufgerufen. Jetzt steht die Zusammensetzung der diversen Gremien fest.

05.07.2017 Guardian of the genome: Structure decoded

Structure of the human RecQ4 helicase

Scientists from the University of Würzburg solved the structure of the human protein RecQ4. This could help towards the development of new therapeutic strategies against certain tumors.

30.06.2017 From Würzburg into the world

Kathrin Krause-Harder visiting a temple in China. (Photo: private)

Kathrin Krause-Harder studied political science at the University of Würzburg. She worked as an office manager in the Southeast Asia studio of public-service television broadcaster ZDF. Today she lives in Singapore and works as a freelance business coach.

30.06.2017 Breakthrough in spintronics

View of the bismuthene film through the scanning tunnelling microscope. The honeycomb structure of the material (blue) is visible, analogous to graphene. A conducting edge channel (white) forms at the edge of the insulating film (on the right).

It's ultra-thin, electrically conducting at the edge and highly insulating within – and all that at room temperature: Physicists from the University of Würzburg have developed a promising new material.

29.06.2017 Kinder- und Familienzentrum feierlich eingeweiht

Sie müssen das blaue Band durchtrennen (v.l.): Staatssekretär Bernd Sibler, Bürgermeister Adolf Bauer, Landtagspräsidentin Barbara Stamm, Oberkirchenrat Detlev Bierbaum, Unipräsident Alfred Forchel, Bereichsleiter Universitätsbau Peter Mack, Dekanin Edda Weise und Prälat Günter Putz. (Foto: Gunnar Bartsch)

Ein weiteres Gebäude auf dem Leighton Areal ist bezogen: Aus der ehemaligen Day Nursery der US-amerikanischen Streitkräfte wurde das neue Kinder- und Familienzentrum der Universität Würzburg.

Displaying results ###FROM### to ###TO### out of ###OUT_OF###